söndag 1 december 2013

Nya tillägg till pepparkaksbaket

Som vanligt går jag mot strömmen och bakar mina pepparkakor till lilla jul och inte på självständighetsdagen. I  år hade jag hittat Lilla My i pepparkaksforms form och plockade glatt ut en hel del replikationer av den litterära varelsen. Tyvärr var det lite svårt med hennes högra sko, vristen var lite smal.



 
Sen tidigare tycker jag min plåtställning är mycket användbar då man bakar, men jag kom på att jag hade en oanvänd vit sådan uppe i skåpet som kanske var tänkt till en present åt nån nån gång. Nu behövde jag den själv och fick ledigt utrymme för alla plåtar som kom ut ur ugnen eller skulle in i ugnen. Och tänk! Jag brände inga pepparkakor!


 




3 kommentarer:

  1. Fina kakor du har. Självständighetsdagen är min pepparkaksbakdag men av förekommen anledningen avverkade jag baket i tisdags för att ha att ta med till barnen till Lilla Jul. Det blev ett par hundratal "vanliga " och hjärtan och några gummor och grisar! Stämningsfull adventstider till er!

    SvaraRadera
  2. är det faster Marys recept i år också? Såå goda, men jag har ju problem med att få dem utbakade...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är svärmors pepparkakor. Tidigare använde jag bakbord, men numera fungerar det nog på arbetsbordet (ny skiva). Mjöla ordentligt, håll degen kall och baka ut lite åt gången.

      Radera