onsdag 18 december 2013

Småbrödsnytt

Jag är inte konservativ av mig. Detta bevisar jag genom att varje jul baka en sorts småbröd som jag aldrig testat förut. Jag har hört att det finns de som bakar elva sorters småbröd inför varje julhelg. Jag nöjer mig med tre eller fyra. I år blir det pepparkakor, havreflarn (måste) och nytt för i år: valkosuklaaviipaleleivät!

Jag ska skriva ner receptet som jag hittade på smörpaketet så får jag det samtidigt sparat, men ni förstår väl att jag måste döpa om småbröden.


Kronjuvelens vita broscher  

Botten:
350 g smör
2 dl socker
1 ägg
100 g mandelmjöl
2 tsk vaniljsocker
6 dl (400 g) vetemjöl

Dekoration:
200 g vitchoklad 
(köp Marabous som är 185 g och du måste köpa två och måste följaktligen äta upp resten själv!)
strössel/nonpareller

Vispa det mjuka smöret och sockret, tillsätt ägget och vispa lite till. Tillsätt de övriga ingredienserna och blanda till en jämn smet. Rulla ut till fingerstjocka (karafingrar) längder på mjölat bord (kräver mer mjöl) och placera tre längder per plåt. Platta till lätt. Grädda i 175 graders ugn 11-13 minuter tills de fått lite färg. Skär dem så länge de är varma med sneda snitt i önskvärd längd.
Till dekoration smältes vitchokladen i mikrougn (bränn inte!) och häll den i en minigripplastpåse. Klipp ett litet hål i ena hörnet och spritsa över småbrödslängderna. Dekorera genast med lite strössel. Låt stelna ordentligt och bjud kaffegästerna på möra, smöriga, smarriga småbröd.

Kakburkar kan man inte ha för många och jag föll för dessa juliga burkar (Mauri Kunnas tomtar)



då mina plåtburkar befann sig på annan ort.

1 kommentar:

  1. Ja jag tyckte det var lite krångligt att läsa det långa namnet, de såg smarriga ut kanske jag sticker mej in nångång, du vet vem :)

    SvaraRadera