söndag 30 juni 2013

Man och qvinna

Som ni alla säkert har på klart vid det här laget är det en viss skillnad i manligt och kvinnligt tänkande och handlande. Dagligen får man bevis på hur svårt det är för en man att göra två saker samtidigt. Sen jag börjat min cancerförebyggande medicinering med antihormoner har jag märkt att jag också fått svårare att ha många bollar i luften samtidigt.

Senaste söndag skalade jag potatis, hällde ut sköljvattnet och gick in med kastrullen. När potatisen kokat i tio minuter tyckte jag det spred sig en god doft i det lilla köket. Jag lyfte på locket och märkte till min fasa att jag glömt att hälla på nytt vatten. Potatisen gick att rädda då jag skar bort lite brända ytor, men kastrullen har inte riktigt återhämtat sig utan pryds av svarta ingrodda fläckar.

Tilbaka till sanningen om männen och kvinnorna. Varför är de bästa kockarna, trädgårdsmästarna, konstnärerna och så vidare män? Jo, fokus och koncentration är svaret. Om man har möjlighet att koncentrera sig till 100 procent på en sak har man större chans att lyckas.

Vi kvinnor har ett så flyktigt intellekt. Vi kan planera och utföra så många saker på en gång att vi aldrig lyckas få till stånd den absoluta koncentrationen. Tänk dig bara mamman som med babyn på armen tillagar maten, förhör det äldre barnet på läxan, berättar för mannen var han lagt glasögonen, håller ett öga på treåringen som plockar ur diskmaskinen och så vidare.

Vi ska pigga upp oss med min vita pion som jag sällan får njuta av eftersom jag alltid bor i Öja då den blommar.

2 kommentarer:

  1. Hej Liane!

    Jag tänkte kommentera ditt inlägg om manligt-kvinnligt gällande "bollar i luften". För ett antal år sedan när jag studerande kom jag att läsa en artikel om just det här och till min stora fasa hade forskningen kommit fram till att män kan ha FLER bollar i luften än vi kvinnor dvs dom kan inte bara koncentrera sig bättre utan också på fler saker. Meeeeen...det här ska man viska tyst om. hälsningar ann-cathrine

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Tack för din kommentar.
    Jag håller med dig om att det ibland lönar sig att tiga om vissa saker. Kanske forskningen har rätt men vi måste komma ihåg att utan oss kvinnor finns det inga män och vice versa. Vi får göra det bästa av situationen och lära oss att njuta av livet.

    SvaraRadera