torsdag 13 juni 2013

Norrut igen

Ibland försöker man vara förberedd, men ändå lyckas det inte riktigt. Jag skulle tidigt på morgonen ta tåget till Uleåborg och dagen innan kollade jag hur parkeringen fungerade och såg till att jag hade den erforderliga summan i småpengar. Tyvärr märkte jag följande morgon att automaten inte tog emot 2 eurosslantar fastän bilden visade det. Där stod jag med endast 3 euro och 50 cent. Svårt att växla nånstans i närheten klockan halv sex på morgonen. Men som tur var hade farbror Murphy inte vaknat och jag råkade hitta en euro i bilen.
Jag är en plikttrogen och ganska laglydig mänska och hade köpt biljett på förhand. Jag trodde platsen var i färdriktningen men icke! Naturligtvis måste jag sitta på min plats fastän jag var ensam i hela vagnen.
Jag har inget problem med att åka baklänges i tåg, men jag har aldrig tidigare åkt denna sträcka med tåg och var lite nyfiken på omgivningarna. Om du tittar framåt får du sakta spana in omvärlden, medan du kastas rakt in i den och dras bort med det samma om du åker med rumpan före. Har ni tänkt på det? Det är liksom att slita papperet av en karamell och sen tappa den på golvet.
Hoppas jag har bättre tur med sittordningen på hemvägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar