onsdag 5 juni 2013

Ljuvliga klematis

Den vackra klematisen ???

Jag har tidigare haft bilder på min fina storblommiga klematis som övervintrat, men idag ska jag slå ett slag för småblommiga sorten 'alpklematis' som är mycket mera lätthanterlig och som villigt ger upphov till nya plantor på de mest märkvärdiga ställen. Jag hade till exempel bestämt att mina mångåriga rosor i ampel skulle få ta sin sista suck och lämnat krukorna utomhus. Men vem tittar inte fram i den ena krukan om inte en alpklematis som i något skede förirrat sig dit.

Pappa tillverkade en klätterställning intill terrassen i slutet på åttiotalet (nittonhundra!) och jag planterade genast tre alpklematisplantor. Där fick de växa i lugn och ro tills ställningen en vinter föll omkull på grund av den stora snömängden. Maken riggade upp den igen till våren och skar brutalt ner klematisen. Det blev stora "balar" som han med mycken möda och stort besvär och ilska rullade ner på tomten där skogen tar vid. Men klematisen tackade vackert och sköt upp nya skott och blev lika vacker som förr.




De grenar som är närmast huset vill gärna vara lite kärvänliga och komma in genom vädringsgallret och hälsa på yngste sonen (eftersom han sällan kommer ut).

Alpklematis använde jag också som dekoration på blivande ekonomens studentfest. Jag satte in långa blommande slingor i vattenrör och placerade ut dem över kaffebordet. Enkelt, billigt men välfungerande!

(varför blir jag plötsligt sugen på kinuskitårta?)



Man kan gärna låta alpklematis klättra i andra träd och buskar. Mina klematisar ändrar också färg då de antagligen korsar sig med varandra. Jag har fått en svagt rosa variant och en som är mer ljuslila. Men jag gillar överraskningar.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar