måndag 1 juli 2013

Hajar och örnar

Det blev en mäktig naturupplevelse igår på kvällen för Myrbodainvånarna. Jag föreslog en liten kanotfärd till den lilla, grunda viken bakom vår stuga. Vi skulle kolla in hajbeståndet, en årlig händelse. Okej, jag vet att det inte är hajar, men man ser bara svarta fenor av fiskarna som antingen är braxar eller rudor eller liknande bottenätande fiskar. Det brukar finnas en hel del, men under de senaste somrarna har de minskat.

På väg dit paddlade vi förbi den mäktiga storgranen som är så stor att det behövs minst två kronjuveler för att omfamna den. Och vad ser våra blotta ögon om inte något jag aldrig sett förr i naturlig miljö i sittande ställning om inte en enorm örn, troligen havsörn. Granen var stor, men nog var örnen mäktig. Vi stannade andaktsfullt och såg tydligt den gula, krökta näbben. Sen bredde den ut sina vida vingar och seglade iväg mot havet. Mäktigt!

Tyvärr hade jag ingen kamera med så bilden får förbli i mitt minne.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar