torsdag 11 juli 2013

Bruksrunda

Man blir ofta påmind om vår svenska historia då man åker runt i de sydländska kusttrakterna. Många bruk startades av svenskar. Billnäs och Fiskars bruk startades på 1600-talet, det sistnämnda av en holländare.

Gårdagen bidrog med några regnskurar så vi åkte till Porkala udde och kände oss lite historiska där också. Vi fortsatte på bruksrundan och fick igen begagna oss av den krokiga Kungsvägen. I Billnäs blev det bara lite shopping i form av nya stövlar från Risto-Matti Ratias outlet.

Fiskars var ännu mer turistfälla och jag startade min samling av odlingspinnar i metall. Till min stora lycka hittade jag två präktiga rotborstar som jag ska använda till mina gjutjärnspannor. Man tillbringade lätt flera timmar på det stora området.

På kvällen anlände vi till sista övernattningsstället, Svartå slott, som bjöd på sommaren smakrikaste matupplevelse. Huvudrätten karamelliserad grisnacke är bland det godaste jag nånsin ätit. Det är nästan så snålvattnet börjar rinna då jag tänker på det.

2 kommentarer:

  1. Svartå slott! Då var ni grannar med vår kollega JiiWee för en natt. ;)

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Ja se där fanns mycket fint folk, de flesta i rutiga shorts!

    Simma lugnt!

    SvaraRadera