onsdag 1 oktober 2014

Tröghetslagen

Visst hörde jag på radion att det skulle bli frost i hela landet, men vidtog jag några åtgärder? Nej! Jag liksom hoppades att det inte gällde mig och mina dahlior. De hade klarat sig hittills ...

Dahliorna har inte varit som tidigare år. Mosters dahlior har inte alls hunnit blomma, den gulaktiga kaktusblomman har jag nästan sett i blom. Det är bara de mindre röd-vita som visat upp sig lite grann samt de sommardahlior jag köpte på försommaren.

Det finns säkert många orsaker till detta. Jag kan skylla på torkan, som kunde ha åtgärdas med flitigare bevattning från min sida. Kanske var det nåt med gödslingen fastän jag tyckte jag skötte den sidan, dock bara vid planteringen. Hur man än vänder på saken är det som det är och jag har hittat en syndabock - MOI! (det är franska och låter lite snällare än att peka på mig själv).

Så småningom gräver jag upp rötterna och sänker ner dem i källaren och hoppas på nästa säsong ...

dagens bild

för några veckor sen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar