tisdag 28 oktober 2014

Efterlängtad ingrediens

Det var en gång för länge sen då det kom några recept på posten. På den tiden gjorde jag en resa till Sverige och hittade nougat på bakhyllan i en butik. Och jag testade receptet. Och folket i huset tyckte om bakverket.

Nu begav det sig under resan mellan Baden-Baden och Frankfurt att vi måste byta tåg i Mannheim och hade lite extra tid. Jag hittade ett Confiserie där man hör och häpna sålde nougat. Denna ingrediens finns inte att fås i mina hemtrakter utom i form av chokladstång.

När det nu hände sig att alla gossar kommo hem till veckoslutet beslöt jag tillaga havrerutor med nougat. Fysikern assisterade och se! - ett mästerverk blev fött! Och det bådo oss alla stor glädje.

(Vadan dessa formuleringar? Jo, det är snart jul och jag har köpt de första julklapparna idag)

Receptet, tack!

Havrerutor med nougat

100 g smör
4½ dl havregryn
1 msk vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 msk sirap

Garnering: 100 g mjuk nougat

Smält smöret. Blanda samman de övriga ingredienserna och tillsätt smöret. Rör om. Bred ut smeten i en smord (eller bakpapperklädd) rektangulär form (20x30 cm). Grädda i 200 grader ca 10 min. 
Skiva nougaten tunt med en osthyvel över den heta kakan. Bred ut glasyren och gör ett fint mönster med en gaffel. Skär i rutor och låt stå kallt ca 20 minuter.
Baka gärna dubbel sats till en långpanna. Kan frysas.

Tilläggas kan att kakan blir säkert minst lika god om man hyvlar sin favoritchoklad över kakan i stället för nougat. Fritt fram att testa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar