fredag 31 oktober 2014

Lite till

Jag trodde jag var färdig med Baden-Baden, men inte riktigt.

Först en kul liten kanna i form av en giraff.



Och eftersom det är fredag kväll vill jag gå tillbaka till dundermenyn fredagen den 17 oktober. Vi startade med en ordentlig portion höstlig sallad med vilda örter med sherry dressing, stekta vilda svampar och gratinerad getost. Jag blev nästan mätt.

Men naturligtvis fick jag också ner soppa på Hokkaido pumpa med curry och apelsin, musslor sauterade i citronolja. Båda förrätterna sköljdes ner med Neuweierer Riesling från 2012.

Huvudrätten hämtades från olika bord och man kunde välja bland:
  • "We extend the BBQ season" (kolgrillad biffstek av US-Nebraska oxe)
  • "A whiff of Scandinavia" (färsk och varmrökt lax)
  • "Far East in Baden" (Agemono- Japanese tempura av Hiroshi Akutsu & Yoshio Anzai, grönsaker, bläckfisk och kalkon)
  • "The autumn begins" (höstlig flamberad paj med pumpa, vilda svampar och nötter)
Gissa mitt val! Jo, jag skickade en norrman för att hämta den asiatiska huvudrätten som visade sig bestå av tre pyttesmå skålar med en matbit i varje. Vackert så, jag var redan mätt och fortsatte med det vita vinet fastän det serverades rött Durbacher Schlossberg (2009) i jättestora vinglas.

De flesta rörde sig mellan alla huvudrättsborden, men förståndig som jag var hade jag läst menyn till slut och såg att den innehöll en hel massa desserter. När jag gick för att pudra näsan bad jag den vänstra bordskamraten Juha att beställa åt mig av alla efterrätter som bjöds. Han uppträdde som en gentleman och när jag återvände till min plats hade jag framför mig sex olika portioner. Nämnas kan att jag redan ätit en rosa macron. Tyvärr var det bara crème brûléen som föll mig i smaken så jag lät mina grannar äta upp resten efter ett litet smakprov.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar