söndag 31 augusti 2014

Småjobb

Nu ska jag igen bjuda på lite små egenheter som jag gör bruk av.

Efter gårdagens ljusfest, utan smällar för vår del, samlas det ett hundratal utbrunna värmeljus. Vad sysslar Kronjuvelen med då? Jo, med hjälp av händer och avbitartång opereras metallkopparna så att det oftast kvarvarande stearinet tas bort och sätts i förvar inför nästa veneziansk afton. På detta sätt sparas också ljusstumpar för att bli bränsle i facklor.

Man kan säga att jag är onödigt ekonomisk och snål. Men man kan också hålla med om att jag är ekologisk och utnyttjar alla resurser till max. Metallen går förstås till återvinning.

Jag bekymrar mig inte om vilken ståndpunkt ni tar. För mig är det helt enkelt en kul grej som gör mig nöjd och belåten. Och den känslan unnar ni väl mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar