onsdag 20 augusti 2014

Ringmuren

Jag är fascinerad av resmål som består av öar, gamla stadsdelar och inhägnade områden. Visby och Gotland gav mig allt detta på samma gång. Det känns bra att ha ett begränsat område att utforska och ringmuren kring innerstaden i Visby med havet på den ena sidan utgjorde en fin miljö för stillsamma promenader. Att vi sen bodde alldeles intill södra muren var absolut perfekt.

Det känns så genuint att få promenera längs med ett byggnadsverk som startats på 1100-talet och ideligen gick mina tankar tillbaka till den tiden och hur man levde då. Jag tror knappast jag skulle ha varit lyckligare och är nog mycket nöjd med min tillvaro på 2000-talet.

En liten inblick fick vi genom medeltidsveckan, men det som störde mig var att tidsenliga dräkter blandades med smarttelefoner!

Jag visar några bilder från den 3,44 km långa muren med sina många torn och portar. Vad sägs om Kärleksporten, Jungfrutornet, Skolporten, Långa Lisa.

Utsikt från hotellutgången

Kruttornet (äldst)

Romantik?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar