fredag 8 augusti 2014

Hälsans gröna

Jag ska återknyta till gårdagens inlägg där min tjusiga grönkål dök upp. Den kan också kallas bladkål eller kruskål.

Den informativa lärarsjälen i mig vill passa på att lyfta fram denna magiska växt som är otroligt nyttig också. En annan anledning till att jag dröjer vid den är att åtminstone tre personer varit okunnig om grönkålens förträfflighet då de beskådat mitt frodiga exemplar.

Det är sällan man träffar på grönkål i butiksdisken. Det enklaste sättet att få njuta av den är att på våren köpa en eller två plantor i trädgårdsbutiken och odla på egen täppa eller varför inte i en stor kruka eller ett vackert ämbar!

Växten är väldigt köldtålig och kan skördas efter frosten så länge man ser den i snötäcket, eller så blir den mat för hararna. Den kan få insektangrepp, men sällan äts hela växten upp.

Grönkålen innehåller viktiga ämnen såsom vitaminer, järn, proteiner (!), karoten, magnesium och så vidare. Kolla gärna på fineli.fi (finns på svenska också) och du får tillförlitliga uppgifter.

Man använder grönkålen som den är, tar bort de grövsta stjälkarna, i sallader. Men man också fräsa den lätt eller blanda ner i soppor. För det ändamålet har jag också fryst in strimlad grönkål. Den är god i stuvningar och pajer med sin lite mustiga smak.

Blev du övertygad? Hoppas det.

2 kommentarer:

  1. Hej! Köpte en hel väska full med grönkål i förrgår. Har en kusin som har en fru som odlar jordgubbar, hallon, majs och en del grönkål. Obesprutat. Helt ok enligt mina smaklökar, men resten av familjen är inte lika övertygad. ;) Hör av dig om du vill ha hennes kontaktuppgifter.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Tack, det ska jag komma ihåg. Åtminstone bland mina män gäller det att truga i fråga om grönt och en del går inte ens att påverka.
    Sköt om dig! Snart är vi i gång på allvar i det politiska livet igen.

    SvaraRadera