söndag 3 augusti 2014

Drömmar igen

Jag ska lämna Gotland för en stund och redogöra för min senaste dröm. Nästan varje tidig morgon de senaste veckorna har jag vaknat av att jag drömt konstiga saker.

Tidigt i morse hade jag en väldigt tydlig dröm. Utan nån vidlyftig eftertanke hade jag sökt plats som chefredaktör för vår lokaltidning. Till min förvåning fick jag brev på posten att jag fått jobbet!

Men sen fick jag ett annat papper i min hand där jag var inbjuden till Gamlakarleby manskörs fest. På en rad i programmet stod det att jag var körens nya dirigent! Det var märkligt tyckte jag, men jag gick på tillställningen. Folk gratulerade mig och jag tackade och höll god min och undrade vad det skulle bli av allt detta. Hur ska jag smidigt kunna ta mig ur situationen? Och hur hade jag hamnat i den?

Efter lite fundering slogs jag av tanken att denna plats hade jag förvisso inte ansökt om. Jag började försiktigt fråga folk och det kom fram att allt skötts via e-post med körens ordförande som hade namnet Wolf Salkgren men som inte var på plats. Då förstod jag att nån försökt sätt dit mig, nån som visste att jag inte kunde sjunga, men inte visste att jag spelat piano i min barndom och nog kunde läsa noter.

Jag funderade faktiskt på att göra ett försök, för jag kunde åtminstone dirigera i två- och trefjärdedelstakt. Men så kom jag på att jag inte kunde använda stämgaffel och ange ton. Jag beslöt mig för att i stället rikta uppmärksamheten på att få fram vem som satt dit mig genom att försöka hitta IP-numret till den dator som skickat mejlen. Jag har på känn att det är en lokalpolitiker. Men först måste jag få tag på Wolf Salkgren!

Jag tror nog jag tackar nej till posten som chefredaktör också...

2 kommentarer:

  1. Vilken intressant dröm du hade :D, kusinen här nära

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov är jag ingen sanndrömmare.

      Radera