tisdag 29 juli 2014

Nästan nya mattor

Vad gör man då man vill förnya golvet i sin sommarstuga? Jo, man letar i arvegodset, mäter och klipper av mattorna, knyter nya fransar, tvättar och väntar på att de ska torka.

Jag startade igår och nu har jag en stor, torr, ren plastmatta och fyra mindre som hänger på tork i den obefintliga vinden. Det är nästan så att jag väntar på att få sopa golvet ...

Men först väntar en natt på Krukmakarbacken, en natt i Vanda och fem nätter i Visby ...

Och jo, så grön är jag att jag inte tvättar och sköljer mattorna i sjön. Jag parkerar mattan snällt på terrassen, lutar mig över den med hela min tyngd (och det är inte lite det) och skrubbar med borste och tallsåpa. Vatten bärs upp ur sjön och smutsvattnet filtreras genom gräsmattan som tacksamt tar emot lite väta, minns inte när det skulle ha regnat senast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar