lördag 5 juli 2014

Komplettering

Idag ska jag iklä mig folkdräkt och jag har tänkt sätta den rätt väg den här gången. När man använder den så sällan är det inte så lätt alltid (med hänvisning till ett tidigare blogginlägg).

Det är femton år sen jag lät sy upp Kronobydräkten åt mig. Jag skaffade strumpor och skor, men duken fick jag inte tag på så den har jag hittills lånat.

Jag har ibland tänkt skaffa tyg och brodera blommorna själv, men det har inte blivit av. När jag nu insåg att jag borde ha min folkdräkt då det var önskvärt på makens släktfest (med temat folkligt) beslöt jag mig för att äntligen komma till skott med duken.

Jag tog kontakt med Brages folkdräktarkiv i Helsingfors och sporde om saken. Nej, blommiga halsdukar finns inte att få tag på och broderade dukar har aldrig hört till den gamla traditionen med folkdräkter. I stället föreslog experten en klarröd eller en rutmönstrad i rött, vitt och grönt. Eftersom kjolen går så mycket i blått sågade jag direkt det gröna alternativet. Jag försökte också påpeka att alla andra har blommig duk.

Svaret jag fick var att:
På andra sidan har de inte tänkt färger tidigare så mycket, man fick sidenduken vanligen som fästmansgåva, kanske fästmannen inte hade så bra färgöga, och man höll duken i alla fall.

Nu har förstås jag köpt min duk i 100 procent siden själv eftersom jag inte har nån fästman längre utan en äkta make sen 33 år tillbaka (firade igår). Jag ska stolt bära min röda duk och bli ny trendsättare i Kronoby. Folkdräkterna lär ha blivit rekonstruerade i nåt skede. Kriget satte väl sina spår på tygmarknaden. Men nu får kronobyborna säga vad de vill - red it is!

 

2 kommentarer:

  1. .. och red passade perfekt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tyckte jag också. Inte så oroligt som blommigt. Fick beröm för den vackra dräkten på släktmötet och hör och häpna - experten som jag mejlat med från Brage var på plats och höll en historisk presentation av finlandssvenska folkdräkter. Jag fick förstås skämmas för att jag inte hade nån huvudbonad, är ju både gift och konfirmerad och över 15 år, men då jag tycker inte om mössan och vill int' ...

      Radera