måndag 21 juli 2014

Jakobs dagar

Så har då sydstadens stora fest inletts. Vi deltog i öppningen och satt och njöt av fin musik, gymnastikuppträdanden och avslöjandet av den nye Late Jakob samtidigt som vi fick viktig information om hur det gick för Jaro i bortamatchen i Esbo (och det gick bra).

Idag tog vi en runda på storloppis i absolut hetta på torget. Jag fick använda mig av lite skolfranska då jag shoppade kalamataoliver på europeiska mattorget. Försäljaren försökte förgäves ställa en fråga på finska, men för mig var det så oväntat att mitt språkhuvud vägrade koppla. Påföljden blev, när det till sist gick upp ett svagt ljus för mig, att jag upplyste om att jag är svensk. Han undrade om jag var från Stockholm, men då dök läraren upp från mitt innersta och förklarade att det finns en finlandssvensk minoritet som lever längs med kusten.

Det hör till en av mina livsuppgifter att sprida kunskap om finlandssvenskarnas identitet. En gång hade jag ett givande samtal i Köpenhamn då jag shoppade underkläder ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar