torsdag 24 juli 2014

Insjösystem

Vissa av oss gamyler kommer ännu ihåg att vi tragglade Finlands insjösystem år ut och år in under lågstadietiden. Man skulle upp till kartan och peka på älvarna och deras avrinning till havet. Då var man inte lycklig över de tusen sjöarnas land.

Men jag är överlycklig för det lilla insjösystem som skapats i mitt närområde. Jag har att tacka fabrikerna i grannstäderna som behövde tillgång till sötvatten. Nu kan jag åtnjuta lämpligt vattenstånd hela sommaren. Om havet strömmade fritt här hade jag fått studera bottenvegetationen under försommaren då havsvattenståndet var rekordlågt.

Jag tackar också för de kanaler som grävts mellan sjöarna och möjliggör fina båtfärder ända från Karleby till Jakobstad. Sibylla har tagit oss upp längs Esse och Purmo åar ända till E8. Vi har också ett par gånger åkt förbi Lagmansgården i Östensö, men det var en tid sen och vi fick paddla oss fram ibland.

Rekreation är alltså helt möjlig. Det är bara båtstorlek och brohöjder som sätter gränser. Lägg då till de fyra slussarna som öppnar upp för havsfärder. Wunderschön!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar