tisdag 13 maj 2014

Morsdagsmums

Eftersom jag blev bjuden på lunch i söndags ville jag baka lite godbitar till kaffet på seneftermiddagen. Jag fastnade för minttårta, dajmkaka och chokladhavremuffins.

Det sistnämnda lämpar sig ypperligt för de som ska ställa till examensfest i vår för muffinsen går bra att frysa och om man älskar havre i bröd och kaka så är det bara att gasa, tuta och köra.

Naturligtvis hade jag inte kontrollerat om jag hade aluminiumformar och det visade sig att jag hade fyra-fem stycken, men jag plockade fram mammas små plåtformar och det blev mer ekologiskt eftersom de diskas och återanvänds, kanske lite svårare att äta ur men man får dra ut på nöjet ...

CHOKLADHAVREMUFFINS (20-30 st, beroende av storleken på formarna)

300 g smör (smältes)
3 dl havregryn
1 ägg
5 dl vetemjöl
3 dl socker
4 tsk bakpulver

Det är bara att röra ihop alla ingredienser. Grädda i aluminiumformar i 9-10 minuter i 200 grader. Under tiden låter man ingredienserna till chokladsåsen få ett uppkok.

Chokladsås:
150 g smör
2 msk kakao
1 dl grädde
1 dl socker

Gör ett hål med två skedar i de nästan färdiggräddade muffinsen och häll i chokladsås. Grädda ytterligare 4-5 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar