fredag 16 maj 2014

Fina fisken!

Åh, det var så gott att jag inte ens hann ta fram kameran innan jag slukat gäddan som maken hämtade hem färdigt rensad och fjällad.

Jag brukar köra svärmors recept när det gäller gädda, vilket innebär att gäddan fjällas och skärs i portionsbitar, vändes i mjöl och steks i smör. Sen hälls ett paket grädde över och gäddbitarna får sakta puttra lagom länge. Sen kan man doppa bröd i spadet.

Idag hade jag inte riktigt tid med att stå och steka gäddan så jag kom på den briljanta idén att slänga in den i ugnen. Först hade jag saltat och stoppat in lite färskost med soltorkade tomater i lilla magen (på gäddan, alltså). Jag satte några smörklickar ovanpå och hällde till sist en knapp deciliter grädde över fisken. In i ugnen och ett par gånger öste jag smör- och gräddspadet över fisken.

Efter en halvtimme var det bara att avnjuta skapelsen. Saftig, men spänstig var gäddan och benen var lagom stora och ställde inte till med några problem. Det blir liksom lite tjatigt med lax (den enda "färska" fisk man får tag på i min lilla by) så gäddan var ett välkommet inslag i min kost.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar