onsdag 21 maj 2014

Inspirerad!

Just hemkommen från en kommunal representation, som för min del svängdes till en privat intressediskussion, är jag eld och lågor för att börja utröna intresset i vår by för en reko-ring.

Redan för ett antal år sen då jag läste om Thomas Snellman och hans intresse för franska språket, som ledde honom till en bondgård i Frankrike, där han kom i kontakt med direktförsäljning, så blev jag åtminstone tankemässigt engagerad i idén.

Förlåt mig min invecklade meningsbyggnad, men jag är upp i varv och har glömt handväskan (som inte innehöll nåt av värde, varken plånbok eller telefon) i restaurangen och har bråttom med blogginlägget för att hinna läsa en konsultrapport på nytt innan det är dags för lunch och så vidare ...

Tillbaka till saken! Jo, finns det intresserade i vårt lilla centrum med omnejd som skulle vara intresserade att sammankomma och diskutera en direkthandel med närproducerade produkter (kött, grönsaker, ägg, bröd osv)? Vi borde vara en grupp konsumenter som skilt avtalar med producenter och får beställda produkter levererade till en mötesplats en bestämd tid.

Reko-ringar finns i Jakobstad och Gamla Vasa och har startats upp också på finskt håll i landet.

För mig finns det bara ett problem: jag borde gå med i fb och jag har svurit på att undvika det sociala mediet, men ... informationen går snabbast och enklast via fb.

Hör av er på något sätt ifall ni tycker det verkar vara en intressant och givande idé så spånar vi vidare.

Kontakta mig via bloggen eller per e-post: liane.b@anvianet.fi

1 kommentar:

  1. Hej! Det är nog på gång i vår kommun igen. Vi var en grupp som samlades några gånger under fjolåret men sen under vintern rann det ut i sanden. Nu på söndag 25.5 kl.14 är det träff hemma hos en av medlemmarna i FBs "Gårr - reko" grupp.
    Jag kan berätta mer på torsdag.
    // Lena B

    SvaraRadera