lördag 17 maj 2014

I natt jag drömde ...

... något som blev sant.

Jag drömde nämligen att jag såg en orm och hujedamej - jag har sett två ormar idag!

Det började med ett familjeäventyr då make, två söner, en sötnos och jag åkte iväg för att plantera skog. Egentligen var det bara den manliga delen som planterade för det fanns bara tre planteringsjärn.

Vi damer begav oss ut på upptäcktsfärd i näromgivningen och hittade bland annat två rastplatser där man kunde grilla och övernatta ifall man var lagd åt scouthållet.

Vi såg också spillning av okänt djur/okänd fågel och sen var det dags för orm nr 1. Jag hörde ett rasslande ljud till höger om mig och en smal, liten orm med tydlig sicksackrand på ryggen slingrade sig iväg så snabbt att jag inte hann ta fram telefonen ens.

Sen hittade vi ett oidentifierbart skelett, mycket mindre än en dinosaurie. På väg till planteringsytan var det dags för orm nr 2. Den här gången var den mycket större och ännu fulare. Den behagade ligga stilla med lyft huvud och jag hann både ta en bild och kasta en sten bredvid för att skrämma iväg den, men den bara satte ner huvudet en centimeter. På hemvägen var den nog borta, tack och lov. Inga fler ormar den här sommaren, tack!

För att fylla på meritlistan hade jag som vanligt gjort en del misstag inför vår avfärd på morgonen. Stövlarna var väl framställda och de stod i hallen också när jag kom tillbaka, snällt väntande. Detta betydde att jag fick hoppa omkring och söka ställen där jag höll mig torrskodd under skogsvandringen.

När jag packade upp kylväskan märkte jag att jag lyckats få med minstingens kött som han skulle värma då han kom från jobbet. Jag hade parkerat en grekisk sallad i en likadan ask och hade gladeligen packat ner båda askarna - så salladen var med!

Visst smakar det bra då man äter ute! Jag grillade korv och halloumiost på en engångsgrill och brände bara en korv och efter en lång pratstund i solen kunde damerna också delta i kaffepausen som avslutade äventyret.

Och D-vitaminer har vi sugit i oss i tjugotvågradersvärmen i Sydösterbotten.

Indianer i Sydösterbotten?

vem där nr 1?

vem där nr 2?

vill inte se där


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar