tisdag 21 maj 2013

Trädgårdsprojekt

Nu är det plötsligt bråttom. Vi har på gång ett trädgårdsprojekt med odlingslådor av återanvänt virke och allt ska vara klart denna vecka. Lådorna finns men jorden ska flyttas och frön sås.

försommaren 2012

Jag måste medge att det såg ganska snyggt ut efter sådden ifjol, men orsaken till att vi nu väljer lådor är flera. Eftersom vi byggt på skogsmark har vi besvär med rötter och nu använder vi en rotspärrsduk som underlag. Dessutom vill jag ha bekvämt när jag rensar och komma upp i höjd. Sen vet jag att det kan bli problem med torka men det har vi annars också. Vi testar i alla fall.



Ibland blir man både överraskad och glad. Jag hade kastat ner en fuchsia i källaren i höstas. När jag tog upp den var den livlös och efter ett par veckors granskning hade den bara slemmiga saker på kvistarna så jag tänkte slänga den häromdagen och plockade ner den från hyllan i garaget. Men vad ser jag? Jo, några späda ljusa blad. Det är sann glädje för en blomsterälskare!



Under kaffepausen på terrassen igår skymtade jag några torra kvistar under tujorna. Hoppsan, har det blåst ner en tallkvist? tänkte jag. När jag fick fram kvisten visade den sig ha kommit från hängkaraganen och nu har jag förälskat mig i detta underverk och tänker kanske hitta användning för den som klätterställning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar