tisdag 14 maj 2013

Tårttider

Vi har just firat morsdag och examenstider hägrar så jag ska passa på att slå en slant för en lättlagad och inte så söt tårta. Igen döper jag helt fräckt om receptet och må jag icke bli dömd för det.

Britts minttårta

Botten:
3 ägg
2 dl socker
2 msk frystorkat snabbkaffepulver
4 msk hett vatten
2,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver

Fyllning:
1,5 dl vispgrädde
10 After Eightbitar
0,5 tsk vaniljsocker

Garnering:
2,5 dl vispgrädde
10-12 After Eightbitar
(ev marsipanros)

Vispa ägg och socker. Tillsätt kaffepulver upplöst i hett vatten. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner det i smeten. Häll i en smord, bröad form (ca 24 cm i diameter) och grädda i 175 grader ca 35 minuter. Låt svalna.

Vispa grädden till fyllningen och hacka mintbitarna och blanda i tillsammans med vaniljsockret. Dela kakan i tre delar och bred fyllning emellan bottnarna.

Garnera med vispad grädde och After Eight skurna i små trekanter enligt egen fantasi.

När jag väl bestämt mig för att tillaga just denna tårta till morsdagskaffet fanns det förstås inte After Eight i lokalbutiken, men den rådiga expediten tipsade om Pätkisbitar och mörk choklad med mintsmak och det blev så bra så.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar