måndag 6 maj 2013

"I did it again"

Nu ska ni veta att jag inte skriver om alla misstag jag gör för det skulle bli för mycket. Men inför helgen hände det som hänt några gånger förut när jag ska producera en kaka för veckoslutets kaffestunder.

Ugnen var färdigt uppvärmd i samband med lunchen och då brukar jag tänka att jag måste passa på att vispa ihop en kaka i samma veva. Mina berömda mockarutor går alltid hem. Själv är jag inte så superförtjust i dem så det är en win-winsituation. Fram med receptet och smöret in i mikron för smältning. Det gick som en dans för jag har gjort det så många gånger förr. När kakan var i ugnen slog det mig: smöret! Jo, den byttan stod snällt kvar på bordet.



Att tillreda en mockaglasyr i detta läge till en sockerkaksbotten tilltalade mig inte. Jag inventerade kyl och skafferi och fick inspiration till bakelseliknande skapelser. Lite chokladost, sockermassa, barnmatsaprikospuré, mörk choklad, romessens, grädde och kaffestunden var räddad! Men det blev nog sött i alla fall. Bakelsen med sockermassa var ingen höjdare. Jag har aldrig testat massan tidigare och håller mig nog till marsipan i framtiden. Mycket godare och lite mindre sött.



ni har väl testat denna produkt? Mmm ...


1 kommentar:

  1. Vilka vackra bakelser ! Riktiga konstverk. Ps med den lilla erfarenhet jag har av sockermassa är jag benägen att hålla med dig.Man kan trolla fram hur vackra saker som helst (?? ), men det smakar konstgjort. Hälsn B

    SvaraRadera