torsdag 16 maj 2013

Nya Uleåborg



Jag har mest vistats i utkanterna av Uleåborg, men fick nu en liten inblick i innerstan. Det är absolut en stad jag kan tänka mig att tillbringa ett veckoslut i, speciellt sommartid. Mysiga gågator, konst, havet intill torget, en intressant saluhall som jag denna gång endast såg utsidan av. De många cyklisterna förde tankarna till Köpenhamn.









Staden (som gått samman med en del kommuner och därför hänförs till som nya Uleåborg) bjöd på en kvällsfest ute i hamnen med gott tilltugg men dålig akustik.

Seminariet kring rubriken 'Dynamiska kommuner' gav en hel del att tänka på och efter lunchen var det dags för hemfärd. En kaffepaus i Brahestad med intressant museibesök förgyllde hemfärden.

Museet i Brahestad

Café vid havet som man kan besöka (inga västanvindar, tack!)

Som kuriosa kan jag nämna att jag fick använda mig av min språkstrategi på hotellet. Jag anser mig ha rätt till god service som kund och börjar därför alltid på svenska i receptionen. Om man frågar om jag kan finska svarar jag jakande, men om man direkt börjar använda engelska så hakar jag på. Det var ett litet förvånande representant för kommunen som hade parkerat bilen då jag checkade in och hörde min konversation med receptionisten. Men om man har en strategi så ska man hålla sig till den om möjligt!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar