söndag 5 maj 2013

Försommar nr 1

En fördel med att företa en resa till mellaneuropa i månadsskiftet april-maj är att man får uppleva den skira försommaren två gånger. Vi hade verkligen gynnsamt väder, 25-29 grader, och njöt av den grönskande naturen. Vi upplevde samma sak i fjol då vi besökte sonen som studerade i Wien och befann oss i den då varmaste delen av Europa. Tur alltså! Jag passar på att förtränga den majvecka då jag var på internationell seniordanskongress i norra Frankrike och vi kämpade med +4 grader och Kronoby hade högsta temperaturen i Finland och långt över 20 grader.

Men i Budapest var det tid för syrenernas blomning och jag kunde inte låta bli att fotografera alla vackra buskar som blommade just då.

(Bilderna blir lite bättre då man klickar på dem)

artbestämning får ni själva göra

älskar hästkastanjer

även sommarblommorna var planterade

lila är vackert

liknar vårforsythia, men min blommar på bar kvist

borde vara syren, men mobiltelefonkameran ger inte så tydliga foton



underbart sköna röda näckrosor (fanns en sköldpadda också)

vintergröna finns i min trädgård också men är långt från blomning

en pion som lite liknar den sibiriska men ännu vackrare

2 kommentarer:

  1. Kan den första vara en magnolia, blomma på bar kvist. Den värme vi hade i Side räckte tydligen till er också.

    SvaraRadera
  2. Jag såg magnolia eller tulpanträd som det också kallas när jag besökte Ungern på nittitalet vid samma tidpunkt och blommorna var mycket större på de träden. Det här trädet kan förstås vara en apel av nån sort. Hur som helst så är det ett vackert träd.
    Jag kan förstå att ni också hade fint väder för när jag bokade vår resa valde jag Östeuropa då väderleksprognosen såg bra ut.
    Titta in nästa gång du styr kosan norrut.

    SvaraRadera