torsdag 8 oktober 2015

Nära slutet

Frostnätterna har gjort att det börjar bli dags för tranbärsplockning. Jag har några påsar kvar i frysen, men nu ska förrådet fyllas på.

Jag tog en mjukstart och följde med maken till det lilla träsket nära sommarstugan. Han pysslade med björkslanor och jag klev ut på mossen. Skörden blev minimal, kanske ett par deciliter och jag övergick till att lasta slanor på bilkärran. Åtminstone fick jag upp värmen.

(En liten tid gick åt till att gräva i hjärnan vad 'rankona' nu hette igen på standardsvenska. Jag kommer ihåg att kära B upplyste mig om det en gång och hade jag inte kommit på det hade jag alltid kunnat bläddra i bloggen. Men nu var det inte total kortslutning utan kanske bara fem minuters intensivt sökande bland alla bokstäver).

Och rubriken är inte så krass som den låter. Det är de sista bären som ska plockas för säsongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar