torsdag 15 oktober 2015

4 månader till

Det känns alltid lite spännande då jag ska på kontroll till onkologen. Men den här gången kände jag mig faktiskt ganska lugn. Jag fick beskedet att alla blodprov var bra, men blodtrycket var uppåt skogen. Det har aldrig varit så högt. Läkaren menade att hon inte brukar skriva ut blodtrycksmediciner eftersom hennes patienter av nån konstig anledning alltid har högre blodtryck när hon mäter. Jag lovade att börja följa med mitt eget ett par gånger i veckan.

En sak fick mig att reagera och det var när jag mötte min tidigare läkare. Jag anser inte att hen behöver minnas alla sina patienter, men jobbar man på en liten poliklinik kan man nog visa lite hyfs och pli och hälsa åt de besökande. Där fanns för tillfället bara två mänskor och vi mötte varandra liksom face to face.

Tyvärr är det så att de som har de högsta betygen kommer in på studier inom medicin, medan deras EQ kan vara lägre än medelmåttan.

Hurra för de få läkare som har begåvats med både hjärna och hjärta!

Jag berättade faktiskt åt min nuvarande onkolog vad jag upplevt och skojade med henne då jag gick ut att hon ska komma ihåg att hälsa ... (plus för att hon pratar larsmodialekt)


1 kommentar:

  1. Också det ett människomöte ! Men ett helt annorlunda än de du tidigare beskrivit. Men bäst var att besöket slutade bra och att du fick fina besked ( dock med ett litet minus för trilskande blodtryck ).B

    SvaraRadera