måndag 12 oktober 2015

Kulturhöst

Det finns en del positiva saker som följer med att vara kommunstyrelseordförande. Man får inbjudan till njutbara tillställningar, ofta med sällskap.

Igår var det läge för två sådana. Vi startade med att fira Kronoby Sångkör som höll tre kaffekonserter för att fira sin anrika ålder 125 år. Om jag inte missade i välkomsttalet är det Svenskfinlands äldsta blandade kör. Imponerande ålder hur som helst och bra tillställt! Fyra nytillverkade sånger med lokala kompositörer och textförfattare ingick i repertoaren.

En liten återhämtningspaus och sen begav vi oss till Moskva och Bolsjojteatern, eller kanske Campus Allegro i Jakobstad, för att live följa med en föreställning av baletten Giselle. 

Det var en alldeles ny upplevelse för mig och det var nästan bättre än att vara i Moskva för man kunde till och med följa med ansiktsuttrycket hos dansarna. Vi hade också turen att få se teaterns stora prima ballerina i huvudrollen, Svetlana Zakharova. Hon var fantastisk och tolkade musiken med hela sin kropp. Det är underbart att få njuta av högklassisk konst! Och dans är väl aldrig fel? Jag blev överraskad av hur mycket jag tyckte om det. Det blir nog fler föreställningar i framtiden för min del.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar