torsdag 22 oktober 2015

Lättlånat

I en finsk lokaltidning (Keskipohjanmaa) förra veckan drogs blicken till en bild med småbröd som hade choklad som ingrediens. Det stod dessutom att de var lätta, vilket innebar att jag var såld direkt.

Jag provbakade småbröden i fredags och lätt var det och tillräckligt goda var de också. Nästa gång skulle jag gärna testa med lite havregryn i stället för hela mängden vetemjöl. Jag tror också det räcker med lite mindre chokladmängd.

En fri översättning av receptet med lite egna ändringar:

Chokladkex

125 g mjukt smör
drygt 1 dl indiansocker (egentligen stod det ljust rörsocker eller muscovadosocker)
½ dl hushållssocker (tror jag glömde bort det)
1 ägg
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
200 g hushållschoklad (i mitt skåp fanns 100g mörk 70% och dito mörk choklad med hallon)

Ugn: 200 grader, 8-10 minuter

Vispa smör och socker till skum, vispa in ägget. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt i skummet. Hacka chokladen och rör försiktigt ner i smeten. Ta upp matskedsstora högar och sätt på plåt (lämna jäsmellanrum).

Grädda inte för länge (jag brände några). Kexen får gärna vara lite mjuka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar