onsdag 1 juli 2015

Tack för tipset!

Jag ramlade in på en blogg för en tid sen (http://www.morotsliv.com/) och råkade få syn på ett tips som genast måste testas. Ni vet, försök och misstag, det är jag i ädelt format!

Jo, jag fick veta hur man snabbt förnyar en äldre möbel. En sådan hade jag - nämligen pappas gamla skrivbord. Ingredienserna till det undergörande medlet torde finnas i alla hem. Det enda som behövs är olja (ryps- eller olivolja fungerar fint) och ättika (eller vinäger).

Jag blandade ihop 1 msk ättika och 2 msk rypsolja (man tar alltså dubbelt så mycket olja) och skakade om. En gammal ren strumpa fick fungera som trasa och jag satte i gång med att försiktigt polera skrivbordet. På repade ytor putsade jag lite kraftigare.

Nu blänker skrivbordet som bara den och är behandlat på alla ytor utom baksidan. Visst luktar det ättika då man stryker ut medlet, men den avdunstar snabbt.

Jag är supernöjd och ännu nöjdare över att inte ha köpt något dyrt fabriksproducerat medel.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar