måndag 6 juli 2015

Om sanningen ska fram ...

Det var en lilja trots allt. En mycket orangefärgad sådan. Och mycket högväxt. Och jag vet inte varifrån den kom.

Bland de växter jag adopterade av ingenjören då han förstorade terrassen till sin radhuslägenhet fanns förvisso några starkt orangefärgade liljor, men jag tycker varken färg, blad eller blommor riktigt överensstämmer med min rabarberinneboende.

Jag har märkt att växter tävlar med sin omgivning. Man kan hitta extralånga timotejstrån intill ett litet träd och i min trädgård vill ogräsen gärna sträcka på nacken så jag säkert ska se dem då de fångar solstrålarna.

Nåväl, mysteriet är löst och min första gissning var faktiskt lilja, men blomknopparna vilseledde mig till herrgårdspionens frökapslar och de rödgröna bladen liknade inte liljans till att börja med. Men så här är det! Växten ska få stå kvar mitt i rabarberplantan som sällan blir beskattad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar