onsdag 29 juli 2015

Onsdagstripp

Väderspåmännen lovade en mulen dag, de sista loppisvarorna skulle på plats, mjölk skulle köpas och maken hade aldrig lunchat på After Eight. Där hade vi ingredienserna för en halv dag.

Vi plussade på med några stopp och vägavvikelser.

Vad sägs om en kort promenad till Runebergs stuga över hängbron från Svanen camping och tillbaka. En kort avstickare till campingens simstrand ledde in mig på en liten stig i en mörk, djungelliknande skog. Där fick vi dagens stora naturupplevelse. Från en stor gran tio meter ifrån mig flaxade en stor rovfågel snabbt iväg. Jag är väldigt dålig på artbestämning, men stor var den och en rovfågel var det. Min intuition sa att det var en fiskgjuse, men det kan ha varit en örn.

Medan vi diskuterade så brakade det till igen och nästa fågel av samma kaliber lyfte. Finns det månne ett bo i trädet?

Vi fortsatte hemfärden och passade på att besöka två av Larsmos hamnar.

Det blir strax lite intressantare då man avviker från huvudvägen och bekantar sig med småvägarna i näromgivningen.

Då jag kom in i sommarstugan råkade jag kasta en blick på väggalmanackan. Bilden för juli månad avtecknade en fiskgjuse. Öppen för yttre tecken som jag är tolkade jag det genast till att det var ett par fiskgjusar vi fått se på nära håll. Enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar