torsdag 24 oktober 2013

Restmat

Jag avskyr att slänga mat. Av förekommen anledning hade jag i kylen en burk turkisk yoghurt som bäst-före-datumet gått ut en vecka innan. Surmjölkskaka? Nej, det tycker jag inte speciellt mycket om, i och för sig bra för då äter jag den inte, men stackars maken som ska dras med den i två veckor.

Jag drog mig till minnes något som man förr i världen brukade ta till om man hade sur mjölk eller om man fick gäster och inte hade något att bjuda på - sodabullar! Jag hittade moster Hettas recept och vips hade den sura yoghurten förvandlats till delikata plättbullar. Hallon ur frysen och vispad grädde och jag var nöjd och glad. Man kan gott äta bullarna i stället för våfflor, pannkakor och dylikt eller nästa dag med kaffetåren. Smakar gott hur som helst.


Här kommer receptet som kan svarvas till efter behag. Byt ut mjölsorterna, använd grädde, surmjölk eller som jag yoghurt, då minskade jag mjölmängden en aning.

Moster Hettas sodabullar

2 ägg
½ l surmjölk
1½ dl socker
2-3 tsk matsoda
1 tsk bakpulver
4½ dl vetemjöl
1 tsk salt
3 dl havregryn

Blanda ihop alla ingredienser till en ganska tjock smet. Stek i plättpanna eller klicka ut i vanlig stekpanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar