onsdag 16 oktober 2013

Morotsskörd

Eftersom vädergubbarna lovar kallare väder och plikten kallar mig till möte i huvudstaden ansåg jag det vara på sin plats att skörda morötterna. Och se, det var en fröjd för ögat att knycka upp de orange-, gul-, vit- och lilafärgade rotfrukterna. För en gångs skull hade jag haft tur och lyckats undvika morotsflugans larver.

Sen satt jag och putsade och sorterade mina morötter, inte enligt färg den här gången, utan storlek. Det var stora morötter, mindre morötter och bembölingar. De sistnämnda blev genast tvättade för att inom en snar framtid bli soppa. De övriga hamnade i plastämbar (jo, jag vet, tycker inte om plast, men det lär vara bra för lagom fuktighet) för att sen bli nerhissade i källaren. Trälock placerades över för att hindra alltför mycket fukt. Detta har jag inte kommit på själv utan lärt mig på en utav de otaliga trädgårdsodlingskurser jag haft nöjet att delta i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar