fredag 18 oktober 2013

Färg och form på Arabiastranden

Jag kunde upplysa sonen om att det var gäss, men vilken sort måste nog jägarsonen hjälpa till med

Fysikerfröet och jag tog en kall morgonpromenad på Arabiastranden under mitt besök i huvudstaden. Vi diskuterade lite arkitektur för det mesta är nybyggt. Ett inlägg som sonen kom med rörde sig om de små utbuktningar som fanns på en hel del hus. Jag vill sällan vara svarslös och brukar fantisera ihop svar om jag inte vet så jag föreslog att kanske man vill skapa mer kvadratmetrar och låter övervåningen svälla ut över trottoaren. I vissa fall kunde det bero på utsikten över havsviken. Så många som möjligt ska få njuta av vattnet.


 






Ett våningshus tilltalar mig speciellt för sitt färgspråk. Man har fått ihop en kombination som stimulerar mitt färgsinne så jag gott kunde tänka mig att sticka en tröja med just de färgerna - om de hittas.

Bilden gör inte färgerna rättvisa, det är brunt, senapsgult, ljusrosalila och en namnlös grön färg

Man har annars också satsat på konst. Ett helt vardagsrum hittas på utsidan och utsmyckningar på väggar.

mosaikmönster

 Att då och då besöka Majstranden/Arabiastranden skänker mig njutning varje gång. Det är närheten till vatten, men ändå bara 20 minuter med spårvagn in till centrum. Själva huset där sonen habiterar är dessutom fyllt av svenskspråkiga studerande från hela Ankdammen. Det är lätt att inleda samtal med ungdomarna, speciellt om man har nått tantåldern och vågar bjuda på sig själv samt eventuellt göra bort sig.


Små gulliga dagisbarn tog också en promenad







2 kommentarer:

  1. vitkindad gås (fridlyst)
    h. jägarsonen

    SvaraRadera
  2. Tackar för upplysningen. Hade ingen bössa med heller så gässen fick fortsätta ätandet i fred och frid. Men visst är det gott med gås ...

    SvaraRadera