lördag 26 oktober 2013

Det finns ingenting som heter glömma ...

... sa lärarinnan när jag gick i tredje och fjärde klass. Men visst finns det. Man kan glömma bort en liten (eller stor) blomma.



Jag hade ärende till ortens blomsterhandel och passade på att köpa en helgblomma till min O-vas. Jag är inte svag för krysantemer, men denna färgade variant och storblommig dessutom samt i en vacker höstfärg intog mitt hjärta. Jag placerade den på baksätet i bilen, småpratade och drack en kaffekopp hos min faster, åkte till matbutiken och gjorde helgens inköp som lastades in i bagageutrymmet. Får inte glömma blomman i baksätet, tänkte jag.

Väl hemkommen bar jag in mina shoppingväskor, läste lite dagspost, läste lite möteshandlingar, inväntade maken, tittade lite på TV, åkte till barndomshemmet och kollade värmen, packade ner alla lakan och förde dem till missionsstugan, köpte värmeelement, åt en supergod supé (Sesams Oscarschnitzel med bearnaisesås, räkor och sparris är aldrig fel!), åkte på mer småärenden, hann till ett loppis, hämtade fysikerfröet från tåget.

Hemma igen blev det kaffe och citronkladdkaka, lite Doobidoo, lite kvällslektyr och sov sött till klockan fem. DÅ kom jag ihåg blomman som nog kommit in i huset på kvällen men inte hittat till vasen självmant. Halvsov en timme och sen steg jag upp och placerade den där den borde ha varit sen föregående dags eftermiddag. Som tur var hade den haft stjälken i ett litet vattenrör.

Men, JO, det finns något som heter GLÖMMA!




4 kommentarer:

  1. Det kommer också jag ihåg att lärarinnan sa och det glömmer jag aldrig. Vacker blomma i vacker vas, trevligt veckoslut till er!

    SvaraRadera
  2. Tack det samma till dig och maken och Trine.
    Vi begåvades med samma lärarinna och hade nog en välbehövlig respekt. När jag senare vikarierade i samma skola måste jag tillstå att den lärarinnan var den socialaste och trevligaste människan. Kanske tiden hade förbättrat oss båda...

    SvaraRadera
  3. Jag glömmer aldrig den lärarinnan, oj så man hade respekt för henne! Jag är året yngre, tror jag, än dig, jag är hem från Holman. Kul att ha hittat din blogg! du är duktig i politiken i den besvärliga kommunen :-). du är en av de klokare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha för din kommentar och hjärtligt välkommen som läsare. I politiken känner jag mig ofta otillräcklig, men jag står för mina åsikter och har lärt mig massor om mig själv. Vi har tyvärr några svåra år framför oss, men för mig är en fortsatt självständig kommun av högsta prioritet.

      Radera