onsdag 2 oktober 2013

Frosten berövade Esters astrar dess gestalt

Egentligen var det mina dahlior som fick ge vika för farbror Frost. Jag blev uppriktigt ledsen måndag morgon då jag märkte att nu var det slut med dahliablomningen för i år. Fastän det varit frost på andra ställen i regionen hade min trädgård klarat sig, men icke längre. Foreca hade inte förvarnat mig och jag är lite sur på instansen för några blommor hade jag kunnat plocka in i vas.

Jag hade inte riktigt tagit väl hand om dahliarabatten i år. Det var framför allt bevattningen jag misskött. Nu hann jag inte se alla sorter i blom, men kanske nästa år...

Känner annars nån igen ramsan i rubriken. Det var min folkskollärare som lärde oss den under musikundervisningen i lågstadiet. Jag hade nytta av den under min korta pianospelningsperiod. Terminologin sviker mig, men det hade nåt att göra med upphöjningarna som gav upphov till f-, b-, ess-, ass-, dess- och gessdur (moll?). Alla musikbegåvade har tillåtelse att skratta åt mig och min frånvarande talang på området.

Jag var aningen för stark!

I väntan på transport till källaren

2 kommentarer:

  1. Det fanns också en annan ramsa som gick ungefär så här: Gå du Axel efter hennes fiskar. Dessa båda ramsor är det enda jag minns från timmarna i musikens teori i Flickis i Vasa. Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den ramsan kan jag också. Funderar vilken nytta vi haft av denna kunskap ...

      Radera