fredag 25 oktober 2013

Mariskålar

Tänk vad man kan ändra tycke och smak! För länge sen då det begav sig tyckte jag att Iittalas och Marimekkos samproduktion Mariskålarna var fula och oanvändbara. Ska man äta glass ur dem? Inte i diskmaskinen!

Det var en väninna som fick mig att tänka om. Hon redogjorde för olika användningsmöjligheter och hur de pryder upp vilken dukning som helst om man kombinerar rätt färg. Ja se, där hade vi det! Färger! Rätt argument! Jag älskar att arrangera enligt färgskala.

Så där sakta men säkert började jag min lilla samling av de större Mariskålarna. Jag kommer aldrig att behöva blå varianter så jag behöver inte en komplett samling. Höstfärgerna är superba i min smak och jag håller alltid utkik då jag går på loppis. Man måste förstås känna igen en äkta skål. Nuförtiden kan man läsa Marimekko om man tittar under skålens fot, men det finns äldre varianter som inte har denna tryckning.

Det går väldigt bra att kombinera Iittalas Kiviglas för värmeljus för de finns i samma färger. Dukningen blir komplett! Och i skålarna sätter man kex, småbröd, nötter, choklad, värmeljus, blommor ... Använd fantasin.

Några skålar har ni ren sett på mina bilder, de har en förmåga att flytta på sig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar