söndag 1 januari 2017

Självkritik 2017

Nyårslöften är omoderna och svåra att hålla, därför tänker jag inte inlåta mig i sådana. Men det som inte skadar är att fundera en stund på sjävanalys och självrannsakan. Vad kan jag göra bättre? Vad kan jag ändra hos mig själv?

Eftersom jag växte upp utan syskon i tolv år är jag väl medveten om att jag är bortskämd och självcentrerad. En lycka för mig är att i vuxen ålder bildat familj bestående av sex personer. Då tar man vara på sina ensamstunder och njuter av dem. Samtidigt märker man att en dag av ensamhet räcker.

Det känns därför viktigt för mig att satsa på fina och djupa förhållanden med mina närmaste - att försöka hitta kvalitetstid tillsammans med dem. Ett telefonsamtal, en stunds samvaro på café, en liten resa, kulturella evenemang, gemensam motion och så vidare.

Jag ska också försöka bli bättre på att lyssna och undvika att babbla för mycket om mig själv. Jag vill vara ett stöd, en gemenskapsfaktor, en energigivare, ett bollplank.

Sen vill jag ta vara på det jag lärt mig och tillämpa det i olika situationer, lära mig argumentera bättre, ha en målmedveten linje och strategi i mitt liv och fortsätta med min huvdmålsättning att få folk att må bra, locka till skratt och lätta upp situationer.

Jag får näring av mina mänskorelationer och vill fortsätta att möta mänskor och skapa kontakter. Jag vill se det goda i alla mänskor och lösa problemfyllda situationer utan att blanda mig i där det inte behövs. Det sistnämnda har jag lite svårt med. Jag vill lära mig att ännu bättre sätta mig in i andra mänskors tankar och se saker från olika synvinklar.

Ja, här något som säkert fyller hela år 2017.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar