tisdag 24 januari 2017

Gå inte över ån efter vatten

Då jag besökte huvudstaden erinrade jag mig om att jag suktade efter en vattenflaska som inte var tillverkad av plast. Glas eller metall gick an. Jag hade en gång en lämplig glasflaska, men den lyckades jag svepa i golvet under ett kommunstyrelsemöte.

Eftersom jag hade ärende till en affär för att köpa en madrasspump som fungerar med el, passade jag på att inventera sportflaskförrådet. Plast, plast, plast och åter plast! Inget köp! Men elpumpen hittades.

När jag en dag senare besökte vår lokala matvarubutik råkade jag av en händelse gå förbi det lilla utbudet av hushållsattiraljer. Vad skådar mitt grågröna öga! Två stycken flaskor i lättmetall. Jag knackade försiktigt på en flaska och joo, det var inte metallfärgad plast!

Inget svårt köpbeslut, bara att slå till. Och den var inte ens blå! I och för sig var den prydd med Star Wars och jag har inte sett en enda film i den serien, men metall går före plast. Hellre hade jag också haft en vanlig skruvkork, men det får duga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar