söndag 22 januari 2017

Turist i Helsingfors

Jag hade bokat lördagen för fysikforskaren och Helsingfors. Ett lunchintag var ett måste. Mitt förslag blev att ta en promenad i stadsdelarna Kronohagen och Skatudden. Det brukar bli som jag föreslår - åtminstone inom familjen.

Vi tog spårvagnen till Kaisaniemiparken men i stället för att gå och förgäves spana efter krokusar styrde vi kosan österut mot vattnet. Genast fångades mitt kameraöga av ett vackert anrikt hus med lökkupol bakom några knotiga träd. Fram med mobilen och det var förevigat.


 Vid lite efterforskning hade forskaren fått fram på Google Maps att det fanns ett militärmuseum i Kronohagen. Inte för att vi var intresserade men vi hittade faktiskt byggnaden, men museet var flyttat till Sveaborg. Men lite intressant var det att bonga ett grått stenhus med hänvisning till vår krigshistoria.


 Ett föremål för närmare titt var den ortodoxa katedralen, Uspenskij, största ortodoxa kyrkan i Västeuropa. Före vi besökte den gick vi längs stranden och tog en titt på både Utrikesministeriet och isbrytarna Sisu, Urho och Voima. Vädret var vackert och vi hade vinden på ryggen.

Jag har tidigare varit inne i Uspenskijkatedralen, men eftersom det var våren 1974 under en klassresa så var mitt enda minne att det fanns mycket guld inne i kyrkan.


Kärlekslås, restaurangbyggnad, Uspenskij i bakgrunden

 Vandringen i sakta mak fortsatte över Salutorget och genom Esplanadparken till det utsedda matstället. Nu smakade det gott för mig med en läcker laxsoppa innan det var dags att bege sig till järnvägsstationen. Det kändes toppen att ha fått promenera omkring då jag nog minsann fick sitta stilla flera timmar sen. Det finns mycket att upptäcka ännu i storstaden. Och jag minns nog ännu den planerade spårvagnsdagen som ännu inte blivit av, men det borde kanske bli närmare sommaren ...

Fin utsikt från slottet

Runeberg vakar över sina renar i Esplanadparken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar