torsdag 5 maj 2016

Trädgårdsdags

Jag minns med lätt vemod hur det var för snart trettio år sedan. Mitt trädgårdsintresse vaknade helt apropå då vi flyttade in i vårt nya hus. Broschyrer studerades, böcker lånades och oj, vad man lärde sig. Sen gjorde man förstås sina misstag, men hela tiden var det nya projekt på gång.

Numera har den värsta ivern lagt sig, men visst hör trädgården ännu till mina hobbyer. Först igår satte jag i gång med att kratta löv och idag har jag tillbringat nästan hela dagen i trädgården. Vi till och med intog vår lunch där fastän det brukar bli mer sällan här hemma i motsats till ute på sommarstugan.

I tanken har mina övervintrande växter nog varit på väg upp ur källaren, men först idag kom jag till skott. Vissa hade börjat växa ut med vita, vattenskott (hups skott igen). Det blev att klippa, plantera om och bära fram och tillbaka.

Dahliaknölarna kom upp ur jorden väldigt sent som ni kanske minns och jag är lite tveksam till att kunna väcka dem till liv. Rosorna tycks ha klarat sig och nu behöver jag införskaffa en ros till då jag lyckades få en lämplig kruka ledig. De två klematisplantorna ska också få nya krukor eftersom klätterställningarna inte var dimensionerade för de gamla. Men det är bara roligt att få gå på uppköp.

Lite mer krattande och lite mer beskärning borde jag hinna med innan nästa vecka tar vid.

(Jag vet att bilden inte är perfekt eftersom huset skuggar vissa växter, men jag orkade inte flytta och organisera)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar