söndag 1 maj 2016

Annorlunda 1 maj

Klockan är 07.14 och jag sitter i ett tåg i grannstaden och väntar på avgång. Till dess är det tio minuter och tåget var här före mig, men stanna i Bennäs hinner
det inte!

Traditionen för 1 maj innebär en resa med familjen (mindre till omfånget de senaste åren, men aldrig så liten som 1 person) och vanligtvis med bil, nån gång med cykel och undantagsvis två gånger med resmål Wien och Stockholm.

Men i år tycks det vara helsingforsarna som bestämmer. För medlemmarna i organisationskommittén för seniordansarnas nordiska träff 2018 har det bokats möte på Kisakallio i Lojo med avfärd klockan 9 från Äldre institutet i Böle. Passar perfekt för två österbottningar!

Om jag inte minns fel så fanns det inga lämpliga nattåg tillgängliga och flyget ville ha över 330 euro för en enkelresa. Men va nu då! Speakerrrösten förkunnar med sin skådespelarröst att tåget stannar i Bennäs! Det har det aldrig gjort tidigare! Undrens tid är inte ännu förbi, men det kan bero på Fröken Valborg!

(Det tycks bli många utropstecken idag!)

Tillbaka till obetänksamma helsingforsare! För att hinna till mötesplatsen väljer jag att fira 1 maj i utkanten av Helsingfors tillsammans med fysikern och det är det enda plusset, dock ett mycket stort sådant. Han har vaga planer på att vi ska ta oss ut mot havet. Jag har ingen mjöd (helsingforsarnas fel igen! Tänkte att flaskan kan spränga på tåget så jag brydde mig inte om att tillaga mjöd. Inga krav hemifrån heller), men jag har en påse med farmors snabbmunkar.

Nu blir det frågetecken. Konduktören påstod som svar på min fråga att detta tåg alltid har stannat i Bennäs. ??? Jag har åkt flera gånger den här tiden och det har aldrig stannat. OK, tänkte Fröken Envis och testade, knappade in tisdag på Bennäs-Helsingfors och hittade inget tåg som stannar motsvarande tid. Jag tror fortfarande på att Fröken Valborg spökar eller så börjar jag tappa greppet, vilket är fullt möjligt också utan mjöd!

Men jag har fogat mig i ödet och flexibel som jag är ska jag njuta av min annorlunda 1 maj och biltrippen klarades av igår i havsmiljö även den och glass åts i strut!

En fin 1 maj tillönskas alla läsare! (Det var det sista utropstecknet)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar