tisdag 31 maj 2016

Mitt första vägmöte

Jag har varit ägare till min sommarstuga i mer än trettio år, men aldrig deltagit i väglagets stämma. I år tyckte jag det var dags.

Voi, huh, huh! Det var minsann ett häftigt möte. Jag har varit med om mycket i politiska sammanhang, men detta slog nog alla rekord.

En och en halv timme i ett trångt rum nästan utan syre med folk som talade i mun på varann och halvt om halvt grälade. Ibland glömde man bort vem som var ordförande. Det var östfinsk mentalitet mot karlebysvensk envishet. Naturligtvis gick hela mötet på finska fastän nästan hälften av deltagarna var svenskspråkiga, men det upplevde jag som det minsta problemet.

Det tycks vara krångligt med vägar. Det strids om euron och metrar och blev till och med omröstning, där jag var på den vinnande sidan.

Vi hade tänkt åka vidare till stugan, klippa gräset och inleda vårarbetet, men vi fick snällt åka hem med kaffekorgen och inta kaffet i lusthuset i stället.

Intressant kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar