fredag 13 maj 2016

Mor och barn

Det hände sig att då jag stickat den lilla koftan så fanns det lite garn kvar och barnets mamma skulle fylla år om en månad. Jag fick idén att sticka en lite större kofta i samma garn. Det blev att skicka efter mer garn och sätta i gång.

Stickningen blev klar, men det där med att sy ihop lockar sällan. Först då det blev akut och dagen var inne blev det fart i gumman.

Passformen då? Mamman fick en ganska precis kofta, men ungdomen vill ju ha tajta kläder och hon får ge den vidare. Lilla gossen föddes för tidigt och får nog vänta till vintern innan han passar in i sin tröja, men tror ni han bryr sig? Nej, knappast.

Det är oftast angenämare att ge än att få ...


4 kommentarer:

  1. Oj, vad vackra ! Färgen tycker jag speciellt mycket om. Vad är det för garn? B.

    SvaraRadera
  2. Jag besökte Vörå Handarbetsaffär i samband med en seniordansträff och köpte då Drops Merino extra fine, eftersom jag hittat ett mönster för just det garnet.

    "DROPS Merino Extra Fine är spunnet av 100% merinoull från frigående djur i Sydafrika och Sydamerika. Plagg gjorda i detta garn är mycket bekväma och får en väldigt fin yta. DROPS Merino Extra Fine är mjuk mot huden och passar därför väldigt bra till barn- och babyplagg.

    DROPS Merino Extra Fine är idealisk för strukturstickning så som flätor och moss-stickning. Garnet är superwashbehandlat vilket gör att det kan tvättas i maskin och passar därför bra till daglig användning."

    Det är härligt att sticka och blir tämligen jämnstickat. Lite kan tråden dela sig ibland.


    SvaraRadera
  3. Intressant ! Ser verkligen ut att göra rättvisa för strukturstickning. Kan man kanske få låna mönster ? Du har nog inlett mig i frestelse. Återkommer !

    SvaraRadera
  4. Det gör vi och jag råkade se att Drops har rea på just det garnet och många andra i maj.

    SvaraRadera