torsdag 12 maj 2016

Mina nya krukor

 Mina fina storblommiga klematisar, som kan beskådas i mitt blogginlägg från lördagen den 26 september 2015, hade planterats i fel krukor och efter övervintringen, som de ser ut att ha klarat fint, ansåg maken att han kunde skaffa nya krukor till morsdagen.

Utrustade med måttband begav vi oss till "krukbutiken" och började mäta och jämföra. Efter många försök hittade jag det jag trodde skulle kunna passa. 

När jag sedan tog mig för att försöka få ut klematisklumparna ur de gamla krukorna fick jag ta till barnmorskemetoder eller det kändes mer som en kalvförlossning. I den ena krukan hade rötterna fått bra fäste och jag grävde och drog med händerna och fick slita och dra. Till sist vände jag krukan upp och ner och skakade försiktigt och det lyckades. Den andra klematisen var mer välvilligt sinnad, men få se nu om båda överlever behandlingen. Än så länge ser den ena OK ut fastän senaste natt hade en temperatur nära nollstrecket.

Men krukor och klätterställningar gifte sig direkt.

Alpklematisen i bakgrunden ser risig ut, men vänta bara  ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar