måndag 9 maj 2016

Möte med fika

Det blev en äventyrsdag av bästa slag. Jag deltog i Kvarkenrådets årsstämma som hölls i Örnsköldsvik och är helnöjd med dagen.

Turen startade klockan halv sju på morgonen med bil till Vasa, plockade upp projektingenjören som skjutsade mig till flygfältet och tog hand om bilen under dagen. Jag fick genast syn på två bekanta Karlebyansikten och slog glatt följe med dem.

Så småningom öppnades dörren till Affärsflyghallen och trevliga svenska besättningsmän hälsade oss handgripligen välkomna sen de anlänt med två små plan.

Åtta stycken resenärer + två piloter parkerade oss i det större av de båda planen och åkte iväg på en fyrtio minuters flygfärd i vackert väder. Vi kunde beundra den vackra skärgården under resan och förplägningen var betydligt bättre än på Finnair och SAS.

Eller vad sägs om lapplandsklämma, mazarin, chokladboll, kaffe, te, läsk, karameller (och på hemfärden erbjöds till och med konjak och Jägermeister som vi tyvärr måste avböja på grund av bilkörning efteråt).

En liten buss hämtade oss vid Övik flygstation och förde oss in till kommungården som sen ett år huserar i en ljus och öppen f.d. universitetslokal. Vi fick höra att personalen inte har egna rum och arbetsställen utan flyttar på sig efter behag. Vill man stå, sitta i grupp, ha möte i rum är det bara att uppsöka lämpliga platser.

flera hundra kg tung konstfull takkrona
trevligt häng

Jag trivdes utmärkt i det öster-västerbottniska sällskapet och allt förbättrades då Gunnar Wetterberg höll ett humoristiskt och historiskt föredrag om den nordiska förbundsstaten (googla gärna). Ni kommer väl ihåg att jag en gång skrev ett inlägg om just detta som maken och jag kör fram i lämpliga sällskap. Tänk vilken stor gemenskap och enligt Wetterberg skulle vi vara på tionde till tolfte plats på den ekonomiska världskartan baserad på BNP. Det måste vi jobba på!

Lunchen då? Jo, jag tror bestämt att vi åt Wallenbergare. Gott var det! Tur att jag kunde utnyttja min köttdag.

Vi gick tillbaka till kommungården via en utställning av Hans Hedbergs konstverk. Ni kan ha sett hans frukter eller ägg i Antikrundan.

 

Sonen hämtade upp mig vid flygfältet i Vasa och vi kunde inta en försenad morsdagskvällsbit innan jag rullade hemåt.

Wow, vilken dag!

Fågelholksbalkonger?

Hus på höjden, också i bakgrunden, väldigt brant









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar