måndag 16 maj 2016

Höstens lökar

Det blev som det blev med min plantering av höstlökar. Jag var igen sent ute och satsade på enbart vita små lökar. Det tog ett tag innan trädgårdsmästaren i mig fick tid och ork och lust att plantera ut dem i sina lökkorgar på platsen efter dahliorna.

Hur ser det ut nu i vår då? Inte så fett. Två av troligtvis sex korgar uppvisar små bladrosetter. Två sorters lökväxter visar lite fägring, men vad det är fråga om blir en gissning. Som tur var tog System-Fia över och sparade de små etiketterna och så här tror jag det är:

Porslinshyacint (Puschkinia libanotica)

Den vita vårstjärnan lyser med sin frånvaro

Turkisk stjärnlök (Ornithogalum balansae), tror jag
(om någon undrar vad det vita på jorden är kan jag upplysa om att det är äggskal eller med andra ord kalk)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar